tisdag 21 augusti 2012

Marklyft

Gillar marklyft men hatar det på samma gång... är svag jämfört med bänken och det känns aldrig rätt när jag kör.

Känns som att jag måste vika ihop mig så mycket och använder för mycket ben.

Tycker dom flesta som är starka i mark nästan har raka ben vid start...

Vill skylla allt på gener men är nog inte hela sanningen, kanske behöver få hjälp av nån som kan se vilken teknik som är bäst för mig...

Blev ett mindre dåligt pass och iaf en 1a på 240 och 3a på 220kg. Skönt pass i övrigt.

Massor med träningsvärk i bröst/triceps och börjar känna av biceps :-)

Vägde mig precis och bara 94.4kg nu innan sängdags, känner mig tyngre och fetare... får se vad morgonvikten är om jag kommer ihåg...

4 kommentarer:

  1. Wazup P ?
    Tänkte slänga in några frågor innan John blund gör sitt.

    Har du nå bra tips på hur jag ska kunna träna ländryggen/ korsrygg?
    Lider av ett diskbrock sen 3 år tillbaks så marken är körd :/ har tränat i 5 års tid (minus ett då ryggen pajja)

    Fråga 2: hur ska man få upp volymen "mellan skuldrorna " där trapps går ner :P äh ja hoppas du fattar vad ja menar :) tack för bra blogg // donken frossarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja

      Bra fråga...
      Jag tror att diskbråck kan bli bra igen, bara man får till bålstabiliteten. Kan ju ha fel men jag och andra har haft riktiga problem med ryggen och strålningar m.m. promenader och inte använda för mycket bälte i gymmet har funkat för mig och dom.

      Beror ju säkert på hur allvarligt diskbråck man har, men när jag gick massageutbildningen så sa dom att vid obduktion på människor som dött så hade dom flesta diskbråck utan att ha vetat om det.

      Så jag tror att en bra bålstyrka skulle hjälpa dig att komma tillbaks och då är ju böj och mark bra övningar (utan bälte och inte dra på med för tunga vikter).

      Men jag är ingen doktor så har du fått förbud att köra mark kanske man ska lyssna på det :)

      Marklyft är ju bra övning för det och typ tunga rodd övningar.

      Radera
  2. Tjena Patrik!

    Marklyft är verkligen en övning som kräver sin rätta man. Även om den är psykiskt jobbig att utföra tungt och korrekt så är det trots allt den bästa övningen man kan ha på schemat (möjligtvis efter frivändningar).

    Att ha raka ben vid start av marklyft är en väldigt dum idé och kommer garanterat att leda till skador. Om du är sugen på att lära dig en bra marklyftsteknik så kan jag starkt rekommendera dig att läsa Mark Rippetoe's bok, Starting Strength (2nd Edition). Den är på engelska, men om du har tålamod till att läsa kapitlet om marklyft så kommer du garanterat att få en bra syn över hur marklyft, på bästa möjliga sätt, ska utföras, både ur ett säkerhets- och prestationsperspektiv. Boken har själv hjälpt mig att nå nya nivåer i både bänkpress, knäböj, marklyft, frivändningar och axelpressar.

    Bara nöta på och lycka till.
    / Nordin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset :)

      Har hittat lite youtube klipp som jag ska försöka med men annars ska jag leta efter den boken och se om jag lyckas lära mig något.

      Har lite svårt att läsa mig till hur man ska göra, behöver se eller ha någon som rättar till tror jag. Men är ju värt ett försök.

      Ha det!

      Radera