onsdag 11 juli 2012

Dålig passform akrapovic KTM SMC R 690 2012

Fick hem mitt Leovince slipon idag :-)

Men du hade väl ett akrapovic innan?

Japp och blev riktigt besviken på passformen, så jag reklamerade den.

Vet inte vad akrapovic eller ktm tänkte (den säljs utav ktm som powerparts) men när ett slipon för 7000kr ligger och skaver mot plasten tycker jag inte att det är ok.

Resultatet på bara några mil var att plasten på bakskärmen började smälta lite och det blev ett märke på titanet på akrat från plasten som låg emot och skavde. Det ser inte bra ut när det blir "polerat" på en punkt stor som en 50öring.

Inte monterat leovincet ännu men tittat på den och den ser välgjord ut, inte lika stekig som akrat med titan och kolfiber men vad spelar det för roll när den slits på 5mil(sen kostar den en 1/3 del av akrat...).

Leovincen är mycket kortare vilket jag tycker är snyggare då akrat var så långt och gjorde bakdelen så stor.

Men jag var nöjd med akrat förutom att det satt så dåligt på cykeln.

Ska bli kul och se hur det ser ut och låter!

(På bilden med akrat ser man hur den ligger emot längst till höger sen ligger den emot till vänster och där är det ju mycket varmare, kollat på nätet och det är så på typ alla smc med akra. Går nog att trycka undan burken med distanser lr liknande men ska det behövas när den är tillverkad för smc... om du har skaffat en se till att göra det direkt för märken kommer så fort du kört några mil)




6 kommentarer:

  1. Det är en motard, ingen putshoj... Men jag förstår väl till viss del att man inte vill ha märken på något heeeelt nytt. Däremot hade jag aldrig monterat leo vincen före ett akra. Men smaken är som baken :) . Huvudsaken att du blir nöjd. Hojen är grym! Ses på vägarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mina ögon så är akra skit om det inte passar och kostar 7tusen, leo kostade typ 1900kr ink frakt och sitter bättre men såklart inte lika snyggt som titan och kolfiber. Men jag tycker formen på leo passar bättre då den är mindre och akrat är för stort.

      Akrat är grymt välgjort men tyvärr så passar det dåligt på cykeln.

      Köper hellre bensin och protein för dom 5tusen :p

      Radera
  2. I get ur point, helt klart. Inte tänkt på hur mitt akra sitter på min 09 SMC. Får kika nu i dagarna och se om det är samma visa där. Bensin och protein för 5k är inte så dumt =) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. En polare som har en 08 säger att den klarar sig precis.. Men jag är pedantisk så jag klarar inte av sådana fel på nya saker. Köper man beggat så får man räkna med lite märken men inte på nytt...

      Radera
  3. Det är faktiskt du som monterat Akrapovic-dämparen fel (eller firman som gjort det åt dig).
    Fästet på själva dämparen ska sitta innanför fästet på hojen, inte på utsidan utan då blir det som på dina bilder. Jag och många andra har ca 1-2 cm mellan plasten och dämparen så ingen risk att det skaver.

    Vet detta då en kompis köpte sin 690 ny på Johans MC i Göteborg som hade monterat det fel och det såg ut som på dina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja.
      Var firman som monterade det så och sa att den ska sitta på det sättet.
      Men på tidigare årsmodeller tar inte dämparen i så måste skilja på plasten.
      Har kollat flera andra smc där dom suttit på samma sätt men det har inte varit smc r och dom har haft lite mer utrymme.
      Vet att jag frågade mc firman om att sätt innaför men dom sa att det var fel men kan fungera, tror att jag provade men att det kändes som att den bröt mot avgasröret.
      Spelar iof ingen roll nu när jag sålt den, akra är bara sjukt över pris på ändå.

      Radera